بررسی علل ایجاد هاله تیره رنگ پیرامون متن سه نسخه خطی متعلق به موزه ملک مورد پژوهی: نسخه های مُجمَلُ اللُّغه (پنجم ه.ق)، نَفائِسُ الکَلام وَ عَرائِسُ الاَقلام (هفتم ه.ق)، اللِّبَاب مِن عُلوم الکِتاب(نهم ه.ق)

پایان نامه
چکیده

کاغذ به عنوان یک تکیه گاه نوشتن و نقاشی که به طورعمده از پلیمر طبیعی سلولزساخته شده است، همواره دچارفرآیندهای فرسودگی پیچیده ای بوده است. امروزه آسیب شناسی نسخ خطی و مرمت آنها از عمده ترین وظایف کتابخانه ها و موزه های کتاب است. این پژوهش قصد دارد با مطالعه بر روی سه نسخه خطی موجود در کتابخانه و موزه ملی ملک به نام های مُجمَلُ اللّغَه،نَفائِسُ الکَلام وَ عَرائِسُ الاَقلام و اللِّبَاب مِن عُلوم الکِتاب، به شناسایی عوامل نوعی آسیب در این نسخ خطی بپردازد. آسیب مورد نظر هاله ای تیره رنگ است که پیرامون متن نسخه ها بوجود آمده است.

منابع مشابه

تصحیح نسخه خطی مطلع مقاصد اللغه

این کتاب، درمقدم? نسخه،“مَطلَع مَقاصِداللُّغَـه" نامیده شده اسـت و چون نخستین برگ آن افتاده به نام مولف آن پینبردم. همچنین تاریخ و جغرافیای کتابت آن نامعلوم است. از طرز انشاء تصور می کنم که در قرن هفتـم و یا پیش از آن تألیف شـده است. با توجه به شواهد موجود در متن، مولف را از اهالی ماوراء النَّهر و به احتمال بسیار از قصب? "بانیحانِ" ایالت "فرغانه" می پندارم. مولف، این کـتاب را به دو بخش تقسیـم نموده است....

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023